Backe AS er vinner av Etisk handel prisen 2024

Blant fem finalister trakk Backe AS det lengste strået og vant årets Etisk handel pris.

­ – Backe er en frontfigur i bygg og anleggsbransjen knyttet til bærekraft og etisk handel i en bransje som kan være tung å endre. Backe har involvert både samarbeidspartnere, kunder, leverandører, konkurrenter og andre interessenter i arbeidet knyttet til risikokartlegging og leverandøroppfølging, og er blitt en rollemodell i bransjen, sa Heidi Furustøl, daglig leder i Etisk handel Norge under Etisk handel-konferansen onsdag.

Prisen ble delt ut av vår nye næringsminister Cecilie Myrseth (Ap), og juryen bestod av Ingvill Størksen styreleder, Coop, Jørgen Kaurin, styremedlem Fellesforbundet, Andrew Preston, styremedlem, Norsk Folkehjelp og Heidi Furustøl, daglig leder, Etisk handel Norge 

– For oss er det veldig overraskende å vinne prisen med så mange dyktige medlemmer og nominerte, sier direktør for bærekraft Tom Ivar Myhre.

– Hva tenker dere er den viktigste årsaken til at dere har fått prisen?

– Arbeidet er godt forankret både i strategier og i verdier i Backe. Vi har også vært veldig tydelig på at nøkkelen for å lykkes i en næring som er i startfasen av dette arbeidet, er samarbeid og medvirkning i leverandørledd og mot kunder. Og ikke minst på tvers av entreprenørselskapene imellom.

– Har medlemskapet i Etisk handel Norge hjulpet dere på veien mot en mer bærekraftig forretningspraksis?

– Absolutt! Vi har både fått tilgang til systemer og kompetanse som har vært en inspirator både til eget arbeid og i dialogen med leverandører og kunder, sier Tom Ivar Myhre.

– Vi vil med prisen synliggjøre at dette arbeidet er viktig for Backe og det er viktig for samfunnet, både næringsmessig og politisk.

– Det har vært en spennende og krevende reise for byggebransjen som dette arbeidet er ganske nytt for. Vi må takke våre leverandører for å ha blitt med på reisen, sier innkjøpsdirektør i Backe AS, Evelin Valme.

– Vi har intervjuet mange leverandører som vil, men kanskje ikke får det til, og som synes det er et krevende arbeid. Da er vi med i dialogen og prøver å løfte dem. Med denne prisen vil også leverandørene våre se en effekt av arbeidet og de vil se at de har bidratt med noe som ender med en pris. Prisen gjør også at vi kan få med enda flere leverandører til å bidra i arbeidet med etisk handel, sier Evelin Valme.

Næringsminister Cecilie Myrseth overrekker prisen til Evelin Valme og Tom Ivar Myhre fra Backe AS. Daglig leder i Etisk handel Norge, Heidi Furustøl, leste opp juryens begrunnelse. (Foto: Lars Igesund, Etisk handel Norge).

Juryens begrunnelse for Etisk handel prisen 2024 

Vinneren har involvert både samarbeidspartnere, kunder, leverandører, konkurrenter og andre interessenter i arbeidet knyttet til risikokartlegging og leverandøroppfølging og de er blitt en rollemodell i bransjen. De har turt å gå foran og er med på å forme den «nye standarden» i en bransje som kan være tung å endre. Vinneren har stilt velvillig opp på mange arrangementer i løpet av året, både hos oss og andre for å dele åpent sine erfaringer.  

Vinneren praktiserer slagordet «sammen blir vi bedre» og viser viktigheten av godt bransjesamarbeid for å få mer etisk handel og bærekraftig forretningspraksis i bygg- og anleggsbransjen. Vi gratulerer Backe AS med Etisk handel prisen 2024! 

De andre 4 finalistene var:

Blåbær Production: Norsk design – og produksjonsselskap: Er et lite selskap med 4 personer som har jobbet systematisk med aktsomhetsvurderinger siden innmelding i 2021. Tross det lille selskapet de er, gjør de alt de kan for å påvirke i sin leverandørkjede, og finner løsninger. De er et eksempel til etterfølgelse for andre små virksomheter som ikke direkte er truffet av åpenhetsloven. 

Rogaland Fylkeskommune: Fylkeskommunen har gjort en kjempejobb de to siste årene og er det første og eneste medlemmet som nå har oppnådd Basisnivå på den nye rapporteringsmalen for offentlig sektor. Rogaland fylkeskommune viser at det å sette arbeidet med aktsomhetsvurderinger i system er fullt ut mulig, og ikke minst hensiktsmessig også for offentlig sektor. 

Unil: Norgesgruppens eget merkevarehus: Unil utmerker seg i bransjen med blant annet mange initiativer, de engasjerer seg i flere prosjekter i produksjonsland og er faglige sterke. Unil er sentrale i vårt eget prosjekt i Vietnam, og vil stadig lære mer. De deler sine erfaringer med andre, og har særlig god forankring hos egen ledelse. 

Varner: Et av Skandianavias største motekonsern: Der mange aktører drives av «bølger» av initiativ og aktiviteter, er Varner et godt eksempel på et medlem som leverer jevnt og trutt på et høyt nivå over tid. Etisk handel, bærekraftig forretningspraksis og praktisk håndtering av dilemma i leverandørkjeden er integrert inn i det daglig arbeid hos Varner. Varners systematiske arbeid inspirerer andre bedrifter og skaper fremgang og forbedringer for en hel bransje.

Denne nettsiden benytter cookies. Ved å fortsette, godtar du vår bruk av cookies.  Les mer