Stadig flere bedrifter ønsker å vise at de tar hensyn til dyrevelferd. I tillegg til å være en forventet del av arbeidet med etikk og bærekraft, kan dyrevelferd gi et konkurransefortrinn fordi det bygger tillit og økt betalingsvilje hos en del forbrukere.

Å kommunisere troverdig om dyrevelferd krever bevissthet og kunnskap. Dersom dette mangler, står man i fare for å grønnvaske. Grønnvasking av dyrevelferd innebærer å fremstille et produkt slik at det gir inntrykk av å være produsert med bedre dyrevelferd enn hva som er tilfelle, skriver fagleder Helle Haukvik i Dyrevernalliansen.

Falsk inntrykk med idylliske bilder

Dersom man skal reklamere for bedre dyrevelferd bør man være sikker på at dyrevelferden har et betydelig høyere nivå enn bransjestandard og offentlige krav.  Klassiske feller er å benytte idylliske bilder, tegninger og historier i naturskjønne omgivelser som ikke gjenspeiler hvordan dyrene faktisk lever. Selve navnet på produktet kan også brukes til å gi falskt inntrykk av å være dyrevennlig.

Det er ikke grønnvasking å reklamere for dyrevelferd som er såpass mye bedre enn lovens minstekrav eller minimum bransjestandard at det utgjør en klar og betydelig fordel for dyrene.

Grønnvasking av dyrevelferd kan skade troverdigheten til en merkevare eller bedrift. Det kan villede forbrukere som ønsker å velge reelt bedre produkter. Det gjør det også vanskeligere for konkurrerende merkevarer med reelt høyere dyrevelferdsnivå å markedsføre seg.

For å unngå utilsiktet grønnvasking er det lurt å sikre at markedsføringen utformes av noen som er godt nok kjent med de faktiske forholdene i produksjonen, og søke råd fra fagpersoner ved behov.

Unngå grønnvaskingsfella

På webinaret Grønt eller grønnvasking? Hvordan unngå å gå i grønnvaskingsfella? vil Dyrevernalliansen vise eksempler på typiske fallgruver for kommunikasjon rundt dyrevelferd i matbutikken. De vil også dele tips til å kommunisere om dyrevelferd, uten å grønnvaske.

Forbrukertilsynet vil fortelle om hvordan de behandler klager om grønnvasking og gir tips og råd om hvordan du kan skrive om et produkt uten å gå i grønnvaskingsfella eller å bryte markedsføringsloven.

Unngå grønnvaskingsfella; meld deg på webinar her.