Info om årsmøte 2024

Styreleder Martin Gustavsen (t.v.) og daglig leder Lars Aasen i Leieboerforeningen i vårt «studio» under et årsmøte i 2022.

Styret har besluttet at årsmøtet 2024 gjennomføres tirsdag 7. mai kl 17:30 – 19:30. Møtet blir digitalt via zoom. De fleste av våre medlemmer bor utenfor Oslo, og dermed er dette den mest demokratiske måten å holde årsmøtet på.

Årsmøtet er Leieboerforeningens høyeste organ. Her har medlemmene mulighet til å være med å påvirke foreningens arbeid, godkjenne beretning og regnskap for 2023 og vi velger tillitsvalgte.

Leieboerforeningen har om lag 5.500 medlemmer og om lag 60 prosent bor utenfor Oslo. Den eneste muligheten for at disse skal kunne delta er å gjennomføre årsmøte via en videolink. De som ikke har teknisk utstyr og som bor i eller i nærheten av Oslo kan få et tilbud om å delta på storskjerm i Leieboerforeningens lokaler, og alle som ønsker årsmøtedokumentene pr brevpost vil også få dette tilsendt. Så langt det er mulig skal vi åpne for at det skal kunne forhåndsstemmes på forslag som skal behandles.

Årsmøtet blir en video-møte på Zoom hvor også deltakerne kan delta aktivt. Vi valgte tilsvarende løsning på årsmøtet i fjor, og erfarte og at dette i det store og hele fungerte helt greit.

Alle medlemmene blir varslet på epost eller post om årsmøtet i god tid.

Datoer å merke seg

• Tir. 26. mars: Frist for å medlemmer til å melde inn saker
    Ønsker du å ta opp en sak på årsmøte må denne sendes inn skriftlig til styret – fortrinnsvis via et eget skjema.
  • Tir. 9. april: Dokumentasjon og informasjon om årsmøtet
    Leieboerforeningen legger ut årsdokumenter for gjennomsyn på foreningens nettsider.
    Alle som vil delta på årsmøtet må melde seg på forhånd på eget skjema.
  • Man. 6. mai kl. 14:00 Motkandidater
    Siste frist for å melde inn motkandidater til valgkomiteens innstilling
  • Man. 6. mai kl. 17:00 Siste frist for påmelding
    Siste frist for påmelding til årsmøte.
  • Tir. 7. mai kl. 17:30 – Årsmøte
    Årsmøte gjennomføres som et digital videomøte med gjennomgang av saker, avstemming mv.

Påmelding, innsending av saker mv.

Betalende medlemmer har rett å sende inn forslag til årsmøte og kan delta på det digitale møte. Vi har laget en egen Årsmøte 2024-seksjon på Min side (krever innlogging) hvor du finner alt du trenger å vite.

Når blir årsmøtedokumentene klare?

Vi legger ut dokumenter til årsmøte fortløpende ettersom de blir ferdig og senest 9. april.