Anne Engelhart og Oda Marie Wisløff har jobbet mye med interiør- og flytteprosessen. Også medisinsk sjef Kristin Løseth (i midten) har vært sentral i prosessen. Daglig leder Christof Bischoff er svært fornøyd med resultatet.

AstraZeneca flyttet denne uken inn i nye, miljøsertifiserte lokaler på Løren i Oslo. – Vi trengte noe større og mer miljøvennlig, sier medisinsk sjef Kristin Løseth.Publisert 17. februar 2022

Fra det felles loungeområdet ved inngangspartiet i 1. etasje.

AstraZeneca har som mange andre legemiddelselskaper i Norge vært gjennom både oppturer og nedturer, perioder med mange ansatte og perioder med færre ansatte. Nå har de vokst ut av lokalene på Helsfyr, som også begynte å bli litt slitt.

– Vi blir langsomt flere ansatte i Norge igjen, og nå er vi 69. Da Christof Bischoff ble våre nye sjef i 2020, var han heldigvis positiv til at vi kunne flytte ganske raskt, og da startet vi jakten på nye lokaler, sier Løseth.

Valget falt til slutt på Karvesvingen 7 på Helsfyr, et bygg på nærmere 20 000 kvadratmeter som de blant annet deler med Nordic Entertainment Group (NENT). Kontorbygget er dessuten integrert i et hotell, med alle hotellets fasiliteter tilgjengelig for kontorbrukerne. Bygget ble ferdigstilt i 2021 og er bygget etter BREEAM-standard, som er et miljøsertifiseringsverktøy for bygninger.

Miljøaspektet er viktig for AstraZeneca, forteller daglig leder for Danmark og Norge, Christof Bischoff.

– Vi har en policy om at vi skal bli karbonnøytrale innen 2025, og da er kontorlokalene en viktig del. Vi jobber med at alle våre ansatte som er avhengige av firmabil, for eksempel selgerne våre som reiser mye rundt, får kjøre elbil som standard og skal være 100% elektrifisert innen 2025. Vi jobber også med å redusere antall flyvninger, og har nå 50 % færre flyvninger enn i 2019. Vi har i vårt DNA at vi gjerne vil ha bærekraft inn i alt vi gjør, i tillegg til etikken, så klart, som er viktig for hele bransjen. Jeg syns Kristin og teamet hennes kan være stolte av å ha funnet disse lokalene, dette er et sted der man kan merke at man er helt fremme, sier Bischoff.

Anne Engelhart, Nordisk Brand Manager onkologi og Oda Marie Wisløff Nordic External Event Manager har sammen med kollegene Jørund Houg og Andreas Holmgren hatt ansvar for lokasjon, interiør og flytteprosess.

Det er fremdeles en del møbler som ikke er på plass i de nye lokalene, men stilen er klar: duse farger, i hovedsak i grønt, med synlige sortmalte rør og ventilasjonsanlegg i taket, og synlig betong fra konstruksjonen flere steder.

– Dette er rett og slett cutting edge fresht, sier Bischoff.