Kinesiske nyttår er i år fra 1. februar 2022, og feires mellom 31. januar og 6. februar.

Kinesisk nyttår, også kalt månenyttår, er en av de største og mest feirede periodene gjennom året. Feiringen skjer ikke bare i Kina, men også i naboland som Indonesia, Malaysia, Nord-Korea, Singapore, Sør-Korea, Vietnam, Filippinene og Brunei.
 

Det kinesiske nyttåret påvirker kapasiteten til og fra Kina og Fjerne Østen generelt. Feiringen  varer tradisjonelt i 16 dager, fra kinesisk nyttårsaften til lanternefestivalen. Imidlertid varer påvirkningen på verdens forsyningskjeder lenger. Med de utfordringer markedet har per i dag, forventes virkningen av CNY 2022 å merkes kraftigere enn vanlig. 
 
Her er noen faktorer som får en betydelig innvirkning på forsyningskjeden din.

Produksjon

De fleste virksomheter, inkludert offentlige tjenester i Kina vil være stengt under de offisielle helligdagene, og det er lavere aktivitet også i transportmarkedet.
 
Mange vender tilbake til hjembyene sine for å feire kinesisk nyttår med familie før ferien offisielt begynner. Noen produksjonsanlegg stenger for en lengre periode eller holder åpent med minimalt personale. Normalt produksjonsnivå vil vanligvis gjenopptas etter noen uker eller opp til en måned.
 
For å minimere påvirkningen bør importørene planlegge godt. Bestillinger må sendes før CNY, og ikke glem å planlegge for lagerbeholdningen som trengs for å holde beholdningen igjennom ferien og også noe tid etter.

Covid og usikkerhet

Siden begynnelsen av desember har det forekommet utbrudd i Zhejiang, Shaanxi og Henan. Dette har påvirket produksjon, transport og levering. Konsekvensene har ført til flere etterslep og forsinkelser.

Vi overvåker situasjonen nøye, men hvis du har spørsmål eller spesielle bekymringer rundt din sending, så kan du selvsagt kontakte oss. Vi er her for å hjelpe deg.

De olympiske vinterleker

De olympiske vinterleker arrangeres i Beijing fra 4.-20. februar. Det er foreløpig ikke sikkert hvordan forsyningskjeden vil bli påvirket, men vi forventer at sikkerheten rundt inspeksjoner for farlig gods og veikontroll vil økes i enkelte områder, som igjen kan skape flere flaskehalser i leverandørkjeden.

Transportmarkedet

Hvert år er det ekstra pågang i forkant av CNY. Etterspørselen er høy og kapasiteten er svært begrenset innen alle transporttjenester – luft, sjø, jernbane og vei.
 
Flymarkedet står overfor mangel på kapasitet i høysesongen. Etter hvert som overbelastningen i havnene forsterkes, ser vi at last flyttes fra sjø til luft. Dette ble også forsterket av Omicron-fremveksten og relaterte retningslinjer for COVID-karantene. Kina har for eksempel opplevd en betydelig mangel på terminalbemanning som igjen fører til forsinkelser og kanselleringer av flyvninger siden desember.
 
Kapasiteten på sjøfrakt er fortsatt under press på grunn av overbelastning i havnene. Sammen med COVID-utbruddet står noen havner overfor et betydelig etterslep, og blanke seilinger må påberegnes. Vi forventer begrenset kapasitet for omlasting i Sør-Kina, ettersom denne tjenesten ble stoppet fra Sør-Kina til og fra Pearl River Delta fra desember til starten av CNY.
 
Jernbanetjenester forventes å være tilgjengelige som vanlig under offentlige helligdager i CNY. Imidlertid er forsinkelser på avganger vanlig på grunn av covid-utbruddet.

Kapasitet innen biltransport i Kina forventes å være på normalt nivå i begynnelsen av mars.