Hansa Borg har gjennomført ulike tiltak for å begrense matsvinn, som donasjon av alkoholfrie overskuddsvarer, samarbeid med alternative salgskanaler og optimalisering av produksjonsprosesser. Det nyeste initiativet er et samarbeid med Too Good To Go fra butikkutsalget i Bergen.  

– Det blir spennende å teste ut responsen gjennom matredderappen Too Good To Go. Blir dette en suksess håper jeg vi kan teste ut løsningen også fra de andre butikkutsalgene våre, når vi har alkoholfrie overskuddsvarer på lokasjonene, sier leder for kommunikasjon og bærekraft, Stina Kildedal-Johannessen.

Prisen på varer som kjøpes gjennom appen er ca 1/3 av utsalgspris i butikk + pant. Varene selges som «forundringspakke», som er en del av konseptet til Too Good To Go. Kjøper vet derfor ikke med sikkerhet hva de kjøper, annet enn at det er et brett med 0,5 l eller 0,33 l alkoholfri drikkevare.

Mål om halvvering
I 2017 undertegnet Hansa Borg Bransjeavtalen mot matsvinn (Matvett). Målet med avtalen er å halvere matsvinnet i Norge innen 2030, i tråd med FNs bærekraftsmål. Som Matvettbedrift forplikter vi oss til å måle og rapportere på svinnutviklingen og gjennomføre tiltak internt for å halvere svinnet fra ferdigproduserte drikkevarer innen 2030.

– Vi har gjennomført ulike tiltak for å begrense matsvinn, som donasjon av alkoholfrie overskuddsvarer (vann, brus og jus) til Matsentralen, Kirkens Bymisjon og andre veldedige organisasjoner, samarbeid med alternative salgskanaler som Holdbart, Havaristen, IlleBillig og Verdimat, i tillegg til optimalisering av produksjonsprosesser. Gjennom Too Good To Go-samarbeidet kan vi redde enda flere drikkevarer, samtidig som matreddere kan få tak i drikkevarer til en god pris, sier Kildedal-Johannessen.   

Les mer om Too Good To Go her!